درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-08  |  2024-04-27  |  بروز شده در: 1403/02/08 - 05:50:3 FA | AR | PS | EN
سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان            پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس            خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا خیز با پیروزی مقابل سویه داد             مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد             آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان             با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم            افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان             دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل            آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان            وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است            پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد            سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند             سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است            پیروزی پُر گول منچسترسیتی مقابل برایتون            در صورت مصادره دارایی‌ها؛ سطح روابط خود با واشنگتن را کاهش می دهیم            






تاریخ نشر: 1396/06/04 - 05:52:5
تعداد بازدید: 1084
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

واشنگتن‌پست: ترامپ آمریکا را در جنگی بی‌پایان در افغانستان گرفتار کرده است
واشنگتن‌پست: ترامپ آمریکا را در جنگی بی‌پایان در افغانستان گرفتار کرده است

فرید زکریا در یادداشتی برای واشنگتن پست نوشت:‌ بدون شک سیاست آمریکا در قبال افغانستان بهترین مصداق شکست سیاست خارجی این کشور است.

به گزارش خبرگزاری انصار به نقل از فارس، فرید زکریا در یادداشتی برای واشنگتن پست نوشت:‌ بدون شک سیاست آمریکا در قبال افغانستان بهترین مصداق شکست سیاست خارجی این کشور است. پس از بیش از 15 سال جنگ و اعزام صدها هزار سرباز، رئیس جمهور جدیدی وارد کاخ سفید شد که آماده اعمال تغییر بنیادین در سیاست این کشور در قبال افغانستان بود.

در ادامه این یادداشت آماده است:‌ترامپ با گذشت چندین ماه از مسوولیتش در کاخ سفید، با هیاهوی بسیار زیاد تداوم همان سیاست قبلی را اعلان کرد. پیامد این تصمیم این است که ایالات متحده امریکا اکنون در جنگ بیپایانش در افغانستان کاملاً گیر مانده است.

تنها تفاوت راهبرد ترامپ با دولت قبلی، اضافه شدن 4000 سرباز بیشتر به نیروهای امریکایی در افغانستان است. ترامپ وعده سپرده که از ملت سازی در افغانستان دست بردارد، بر مبارزه علیه تروریسم تاکید کند، به فساد در این کشور پایان دهد و پاکستان را مسوول نگهدارد. رئیس جمهور اوباما نیز چنین وعده‌هایی را داده بود. او در سال 2011 هنگام تشریح تغییر رویکردش نسبت به راهبرد رئیس جمهور بوش گفت (وقت آن است که بر ملت سازی در کشور خودمان تمرکز کنیم.)

افراد زیادی سخنان ترامپ در مورد پاکستان را فاصله گرفتن او از سیاست حکومت قبلی در قبال این کشور تفسیر کردند، اما به نظر می‌رسد که آن‌ها و در مجموع همه مردم اعتراف واضح و پوست کنده دریادار مایک مولن را در کانگرس این کشور در سال 2011 فراموش کرده‌اند. مولن از شبکه حقانی به عنوان یکی از خطرناک‌ترین گروه‌های تروریستی فعال در افغانستان نام برد که به گفته خودش (بازوی واقعی سازمان استخباراتی پاکستان، آی. اس. آی، است.)

در همان سال بود که وزیر خارجه وقت هیلاری کلنتون و رئیس وقت سازمان سیا دیوید پیتراوس هردو به پاکستان رفتند تا به قول کلنتون (پاکستان را شدیداً تحت فشار قرار دهند) تا به حمایتش از گرو‌هایی مسلح در افغانستان پایان دهد. این اقدام یکی از سلسله اقداماتی بود که پاکستانی‌ها را ناراحت ساخته و باعث شد که آن‌ها مسیرهای تدارکاتی نیروهای تحت رهبری امریکا در افغانستان را برای هفت ماه ببندند.

عدم ارائه جدول خروج برای نظامیان آمریکا نمی تواند طالبان را شکست دهد

پال راین رئیس مجلس نمایندگان امریکا که خود نیز از حزب جمهوری‌خواهان است، در اعلان حمایت از تعهد بدون زمانبندی ترامپ همان سخن سابق را به زبان آورد که امریکا ساعت را در اختیار دارد اما طالبان زمان را. او گفت (اگر آن‌ها به این باور باشند که تعهد ما تا یک زمان مشخص است و جدول زمانی برای پایان دادن به تعهد خود داریم، منتظر خروج ما خواهند بود.) اما این طرز تفکر و برداشت از این نوع جنگ فرامرزی از اساس نادرست است. طالبان به یک دلیل بسیار ساده و اضح می‌توانند در انتظار خروج ما باقی بمانند: افغانستان محل زندگی آنان است.

هری سامرز، افسر ارتش امریکا در جنگ ویتنام که کتاب مهمی را تحت عنوان (در باب استراتژی) درباره درس‌های نظامی آموخته شده از آن جنگ نوشته، کتابش را باز می‌کند و گفتگویش را با یک افسر ویتنام شمالی در سال 1975، اندکی قبل از سقوط سایگون، بازگو می‌کند: او می‌گوید (می‌دانید که شما هرگز ما را در میدان جنگ شکست نخواهید داد.) افسر ویتنامی در جواب می‌گوید: (شاید این گونه باشد، اما این گفته شما بیربط نیز است. هر سرباز ویتنامی یک چیز را با تمام وجود می‌داند: در نهایت بیگانگان به کشور خودشان باز خواهند گشت.)

دیکستر فیلکینز، گزارشگر نشریه نیویارکر، یکی از کنجکاوترین گزارشگرانی است که جنگ افغانستان را تحت پوشش خبری قرار داده است. از او پرسیدم: چرا طالبان دوباره در افغانستان پا می‌گیرند؟ او چنین جواب داد که (افغان‌های عادی از طالبان متنفراند. اما از حکومت افغانستان بیشتر متنفراند. ما می‌گوییم که دیگر نمی‌خواهیم در افغانستان ملت‌سازی کنیم، اما شما نمی‌توانید قبل از ایجاد یک دولت اردو ایجاد کنید. مردم برای یک اردو از زندگی خود نمی‌گذرند؛ آن‌ها برای یک کشور جانش را می‌دهند. اکنون چه کسی می‌خواهد که برای دولت فعلی افغانستان جانش را فدا کند؟)

ارتش امریکا که در افغانستان حضور دارد، به خوبی از مشکل موجود آگاه است. به همین دلیل است که از دولت افغانستان به عنوان مجموعه‌ای از شبکه‌های فساد که در سراسر کشور حضور دارند، یاد می‌کند. در حوزه نظامی حتی اصطلاح وِیژه‌ای برای اینگونه دولت وجود دارد: (VICE ) (شرکت بزرگ متشکل از جنایتکاران که از رأس تا به پایین نظام حضور عمودی دارند).

بارنت روبین، کارشناس برجسته راهبرد افغانستان که در سازمان ملل و حکومت ایالات متحده به عنوان مشاور کار کرده، مشکل را از دید خود چنین تشریح می‌کند:(دولت افغانستان بدون کمک خارجی قادر به حفظ وجودش نیست.)

افغانستان باتلاق نظامیان آمریکاست

وی ادامه می‌دهد (این دولت بدون کمک دولت امریکا قادر به تامین هزینه‌هایش نیست، بدون کمک پاکستان نمی‌تواند جامعه با ثبات داشته باشد، و بدون تجارت و ترانزیت با ایران نمی‌تواند رشد اقتصادی داشته باشد.)

وی با اشاره به گزارش‌های حاکی از وجود منابع طبیعی و معدنی به ارزش حدود 1 تریلیون دلار امریکایی در افغانستان، می‌گوید (من مطمئن هستم که ماه حتی منابع معدنی بیشتر دارد، اما شما به راهی برای رساندن آن به بازارها نیاز دارید. و برای داشتن این راه شما به همسایه‌های نیک و دوست نیاز دارید.) روبین معتقد است که رویکرد رئیس جمهوری ترامپ محکوم به شکست است زیرا یک رویکرد کاملاً یکطرفه است که تاثیرات آن بر منافع قدرت‌های منطقه مخصوصاً روسیه، چین و ایران آگاهانه واضح است.

در عین زمان، دولت ترامپ سیاست قبلی را با شدّت دوبرابر ادامه می‌دهد. یعنی پول بیشتر، بمب‌ بیشتر، سرباز بیشتر، فشار بیشتر بر پاکستان و عشق بیشتر به افغان‌ها. این رویکرد، یک رویکرد تاکتیکی است که توسط ژنرال‌ها طراحی شده و هدف آن جلوگیری از شکستشان است.

اما این رویکرد حتی وانمود هم نمی‌کند که دارای یک استراتژی برای پیروزی است. به بیان دیگر، بعد از نیم قرن، امریکا با هزینه انسانی کمتر، همان استراتژی را که در قبال ویتنام اتخاذ کرده بود، بار دیگر روی دست گرفته است. این استراتژی را می‌توان باطلاق کم‌عمق یا کوچک نامید.

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/8272


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

آینده تاریک یا روشن؛ در انتظار اقتصاد افغانستان


آیا امریکا جنگ اوکراین را به طرف جنگ جهانی سوم هدایت می‌کند؟


آیا امریکا خواستار حذف قطر از میانجیگری است؟


پرونده احیای برجام روی میز بایدن


آیا حمله اسرائیل به ایران؛ پایان ماجراجویی است؟


ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید


پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات


معیارهای دوگانه امریکا؛ از حمایت اوکراین تا سکوت در غزه


رسانه‌های اسرائیلی از خیانت اردن به جهان اسلام شگفت زده شدند


نیویارک تایمز:ایران بطور مستقیم با امریکا درگیر نمی شود


کمبود نیروی جنگی در ناتو برای مقابله با روسیه


آیا روابط ترکیه و رژیم اسراییل متوقف شد؟


تغییر جغرافیای جنگ در خاورمیانه؛ آیا نتانیاهو موفق شد؟


جنگ خونین و ویرانگر غزه وارد ششمین ماه شد


توافقنامه ترامپ امریکا را مجبور به خروج از افغانستان کرد


وضعیت غزه نشانگر بربریت ذاتی سرمایه‌داری جهانی است


آیا واقعاٌ ترامپ مصمم به خروج از ناتو است؟


روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان

سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان

پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس

خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا خیز با پیروزی مقابل سویه داد

مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد

آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان

با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل

آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان

وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است

پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد

سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند

سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است

پیروزی پُر گول منچسترسیتی مقابل برایتون

در صورت مصادره دارایی‌ها؛ سطح روابط خود با واشنگتن را کاهش می دهیم

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به مردم افغانستان

تبدیل شدن افغانستان به گورستان امیدهای دختران

مسدود شدن شاهراه هرات - بادغیس از اثر سیلاب ها

هشدار از احتمال بارندگی‌های شدید و سیلاب در ۳۴ ولایت کشور

توشیح بسته کمکی ۹۵ میلیارد دالری امریکا از سوی جو بایدن

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات بایدن عقب‌نشینی از افغانستان بود

عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار حکومت طالبان است

حمایت حکومت طالبان از مبارزه حق طلبانه مردم فلسطین

قدرتهای بزرگ هسته‌ای بطور غیرمستقیم در اوکراین می‌جنگند


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.